مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22250 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

براي ايجاد احساس مسئوليت، چه روشي را پيشنهار مي كنيد؟
احساس مسؤوليت، درختي است كه زمينه آن شناخت است با شناختي عميق و صحيح از خود، جهان اطراف، گذشته، حال و آينده، اين احساس در وجود انسان شكل گرفته و رشد مي كند بنابراين براي ايجاد و افزايش احساس مسؤوليت، شناخت و توجه به مسائل زير ضروري است: يكم: بايد حقيقت خود و متفاوت بودن انسان با ديگر موجودات جهان را شناخت. انسان همچون گياه و حيوان نيست كه صرفاً با تأمين نيازهاي مادي و فيزيولوژي، رشد كند؛ بلكه انسان موجودي است با يك سلسله نيازهاي روحي و رواني و معنوي و در ارتباط با ديگر انسان ها، به گونه اي كه او را موجودي اجتماعي مي شناسد او براي تأمين نيازهاي عالي خود، بايد در ارتباط با ديگران باشد و اين شناخت وتوجه به آن، به وي احساس مسؤليت مي دهد. دوم: بايد به اين نكته توجه كنيم كه چه امكانات و هزينه هاي مادي و انساني فراوني، براي هر يك از ما صرف شده است تا به اين درجه از رشد جسماني، آموزشي و... رسيده ايم به عبارت ديگر توجه به حقوقي كه ديگران (والدين، خانواده، جامعه و...) نسبت به ما دارند تأثير به سزايي در ايجاد احساس مسؤوليت دارد. سوم: روشن بودن هدف زندگي و تلاش هاي علمي و غير علمي براي فرد، در زمينه احساس مسؤليت حركت آفرين است؛ زيرا كسي كه هدف مشخصي از فعاليت هاي مختلف خود ندارد ؛ چندان انگيزه و حال تلاشي و كوشش نخواهد داشت پس از بيان اين نكات توجه شما را به راه كارهاي زير جلب مي كنيم: 1- به كار و فعاليتي مشغول شويد كه به آن علاقه كافي داريد و متناسب با ذوق و سليقه شخصي شما است. 2- اگر به شغلي اشتغال داريد به فوائد، آثار و نتايج سودمند آن را براي خودتان ترسيم كنيد و اهميت و ارزش آن را شناسايي كرده و با اعتقاد به مفيد بودن آن، به فعاليت هاي شغلي خود بپردازيد. 3- هدف يا اهداف مشخصي را در زمينه تحصيل يا شغلي كه به آن اشتغال داريد، براي خودتان بيان و بازگو كنيد و خود را براي رسيدن به آن تشويق نماييد. 4- براي فعاليت هاي شبانه روزي خود، از يك برنامه مدون و جدول برنامه ريزي شده متناسب با توانايي ها و توانمندي هاي خود استفاده كنيد و در اجراي آن، كوشا و فعال باشيد. 5- به زشتي كارهاي ناتمام و آثار سوء فعاليت هاي ناقص و ضررهاي اهمال كاري، توجه نموده و آن چه را كه از ديگران ناپسند مي دانيد نسبت به خودتان ناپسند بدانيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.